Of besteelt het bedrijf het personeel? Dit is de vraag die je je ook kan stellen naar aanleiding van wat je verder leest. Of hoe zou het anders komen dat...
Situatie 1:
In een selfservice worden de klanten aan een toog verder geholpen om alles af te rekenen.
Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een ERP systeem. Dit voorziet alle mogelijke situaties waardoor je snel een factuur kan afdrukken en kan afrekenen met de klant.
Het personeel dat dit werk uitvoert heeft echter een truuk gevonden om een juiste facturatie te omzeilen.
- Ze maken een factuur voor de klant. Hierop staat het juiste bedrag vermeld.
Men verleende de juiste kortingcategorie.
(je kan in het ERP-systeem een vijftaal categorieën kiezen die elk een ander kortingspercentage vertegenwoordigen).
- De klant betaald en vertrekt.
- Het personeelslid kiest nu voor een ander, hoger kortingspercentage en zorgt voor een creditnota.
- Het terug te betalen bedrag geeft hij niet terug aan de klant (deze is immers reeds vertrokken), maar hij steekt het simpelweg in eigen zak.
Situatie 2:
Het betreft een familie-bedrijf.
Een verkoper werkt in een toonzaal en verkoopt daarbij installaties in particuliere woningen. Er is een magazijn een een selfservice in het bedrijf.
- De verkoper maakt een offerte op.
- De klant besteld uiteindelijk aan de hand van die offerte.
- De verkoper maakt een factuur op en ontvangt een aanbetaling. Cash wel te verstaan want hij steekt dit in eigen zak.
- De klant komt zijn goederen afhalen op het bedrijf.
- De verkoper is reeds lang in het bedrijf tewerk gesteld en is "goede maatjes" met de baas en de rest van de familie. Men beschouwd hem dus als een vertrouwenspersoon.
- De verkoper loopt voor de klant even naar het magazijn en verteld aan de magazijnier wat hij aan die bepaalde klant dient mee te geven.
- De magazijnier voert dit uit zonder er zich vragen bij te stellen. Hij is immers een vertrouwenspersoon van de baas.
- De verkoper int het resterende bedrag van de factuur van de klant en steekt dit in eigen zak.
- Er is geen externe controle op de betaling ervan.
- Boekhoudkundig is alles in orde want er staat op de factuur dat alles betaald werd.
Situatie 3:
Ik heb verder niet onmiddellijk andere verhalen in gedachte. Mocht ik ze mij opnieuw herinneren of tegen komen, dan zal ik ze verder aan dit lijstje toevoegen.
Heeft u zelf gelijkaardige dingen gezien, gehoord of meegemaakt? Dan mag u ze altijd hieronder als een opmerking toevoegen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten